Bolleboos.be maakt gebruik van cookies voor meet- en analysedoeleinden en advertenties. Voor meer info zie ons privacybeleid 







Inhoud



Inleiding

Nadat leerlingen inzicht hebben opgebouwd in een bepaalde typeopgave kan het oefenen van automatiseren starten.

Inzicht opgebouwd hebben wil zeggen dat de leerlingen kunnen uitleggen hoe de opgave in elkaar zit en hoe ze kan opgelost worden.


Voor al de te automatiseren typeopgaven zijn er afzonderlijke brevetten te behalen.


Oefenen

Leerlingen oefenen doelgericht voor het behalen van een brevet met oefenmateriaal dat gekoppeld is aan dat brevet. Deze website laat toe om dat op digitale/multimediale manier te doen. Alle te automatiseren typeopgaven zijn aanwezig en bij oefenen komt er na elke oefening een directe feedback.


Oefenreeksen worden random door de computer gegenereerd en zijn dus telkens verschillend. Men kan dus eindeloos oefenen zonder in herhaling te vallen.


Leerlingen kunnen bij elke oefening 3 moeilijkheidsgraden selecteren (schildpad, vos en konijn) die overeenkomen met een flitstijd van 9, 6 of 3 seconden. Nadat de flitskaart is verdwenen krijgt de leerling nog +- 5 seconden tijd om het antwoord in te voeren.


Op het einde van de oefening komt de score op het scherm en kan een leerling ook een diploma op het scherm krijgen dat afgedrukt kan worden.


De resultaten van de oefening worden automatisch ook in een online logboek opgenomen.


Er kan zo vaak geoefend worden in de typeopgaven als gewenst.


Toetsen

Naast het inoefenen van typeopgaven kan er met deze webapplicatie ook getoetst worden. Het enige verschil tussen een toets en een oefening is dat er bij de toets geen enkele feedback wordt gegeven na elke opgave.


Ook toetsen worden random door de computer gegenereerd en zijn dus telkens verschillend om herhaling/gewenning te voorkomen.


Je kunt nog steeds kiezen voor een timing van 9,6 of 3 seconden (waarbij enkel 3 seconden meetelt voor de automatisatiebrevetten) en op het einde van de oefenreeks komt de score ook in beeld.


Daarna kan een leerling ook een diploma op het scherm krijgen en dat indien gewenst afdrukken.


De resultaten van de toets worden eveneens in het logboek opgenomen.


Diploma:

Elk kind krijgt graag een diploma na een oefening. Na iedere oefening kan er een diploma op het scherm gehaald worden en dat kan indien gewenst ook afgeprint worden (raden we af vanwege veel papiergebruik).


Op het diploma staat duidelijk vermeld wie de oefening maakte, welke moeilijkheidsgraad en welk soort typeopgave er werd gemaakt en uiteraard ook de score op 10.


Daarbovenop komt er ook een overzicht van de oefeningen die correct en fout werden gemaakt. De correcte oefeningen verschijnen in het groen en de foute in het rood (met tussen haakjes het antwoord dat door de leerling werd ingevoerd). Hiermee kan je eventueel aan foutenanalyse doen.


Omdat diploma’s telkens 1 A4 blad groot zijn raden we het af om ze af te printen, maar alle nuttige gegevens van de diploma’s worden ook opgenomen in het logboek.


Logboek

Je hoeft als ouder/leerkracht niet na elke oefening/flitstoets de resultaten te bekijken. Dat zou omslachtig kunnen worden.

Laat gerust 1 of meerdere leerlingen 1 of meerdere oefeningen/toetsen na elkaar maken. Elke oefening wordt netjes opgeslagen in een online logboek (toestel en account specifiek) en kan nadien geraadpleegd en afgeprint worden.

Op die manier kunt u perfect bijhouden wat gebeurd is en nadien verwerken. Het logboek kan ook gewist worden. Na het wissen zijn alle gegevens uiteraard onherroepelijk weg, dus raden we aan om het logboek wel af te printen.


Houd er rekening mee dat op bijvoorbeeld een Chromebook een leerling inlogt met een persoonlijk account en dan zal het logboek ook gekoppeld zijn aan dat account. U kunt dus bij gebruik van het logboek best leerlingen laten oefenen op 1 en dezelfde ingelogde user op een Chromebook.


Gebruik volgsysteem/brevetten

Bij deze applicatie horen brevetkaarten en een overzichtsfiche per leerling die te vinden zijn bij de downloads.


  • Brevetkaarten:

    Als een brevet voor de eerste keer gehaald is wordt de datum onder het eerste konijn genoteerd (enkel moeilijkheidsgraad konijn (3sec) telt mee voor brevetten). In het volgende trimester kunnen leerlingen de brevettoets een tweede maal afleggen en in het daaropvolgend trimester kunnen ze de brevettoets voor een derde en laatste maal afleggen. Pas dan is het brevet definitief gehaald.

  • Overzichtsfiche:

    De overzichtsfiche (1 blad recto verso) is een ideaal volgblad per leerling.
    Je ziet er overzichtelijk de typeopgaven op (verticaal) en de tijdlijn van afname (horizontaal).
    Dit is een ideale fiche voor in een leerlingvolgsysteem.
    Bij het afnemen van een brevet vul je de datum in in het respectieve hokje en kleur je het vakje rood (niet geslaagd) of groen (wel geslaagd). De bedoeling is natuurlijk om gedurende 3 opeenvolgende trimesters 3 opeenvolgende groene vakjes te krijgen en dan is het brevet behaald.


Maak eventueel afspraken met collega's over wanneer een brevet "geslaagd" is. Sommige scholen aanvaarden enkel 10/10 . Anderen laten een 9/10 ook nog toe (de meesten). Wees daar gerust veeleisend in, want het gaat hier wel degelijk over "automatiseren".


Tussen de toetsmomenten kunnen leerlingen zoveel oefenen als ze maar willen. De software staat dag en nacht online ter beschikking voor school- en thuisgebruik.


Alle pagina's en oefeningen bij deze flitstoetsen staan op vaste webadressen.
Deze zullen niet meer veranderen en u kunt dus de link naar een oefening letterlijk kopiëren en naar een leerling sturen.

Bij het aanklikken van de link zal de leerling rechtstreeks bij de correcte oefening terechtkomen. Dit kan nuttig zijn als je leerlingen via een ander platform (classroom, SmartSchool, e-mail) wilt oefeningen toesturen.

De eenvoudigste manier om links naar oefeningen te kopiëren is door op de pagina met oefenkeuze over de keuze te gaan met de muiscursor en dan te rechtermuisklikken. Daarna komt er een optie om de link te kopiëren naar het klembord waarna u het in andere software kunt "plakken".


Tussen de downloads kunt u ook een bestand vinden met QR-codes voor alle oefeningen.


Te downloaden bestanden

Zoals hierboven besproken horen er bij deze software een aantal downloadbare bestanden met blanco brevetkaarten en overzichtsfiche.

Deze bestanden kunt u terugvinden op de pagina met downloads bij deze applicatie.


Vijfstructuur vs. kwadraatbeelden

Bij een aantal oefeningen zijn 2 versies beschikbaar. Eentje met vijfstructuur en eentje met kwadraatbeelden.


De redenering voor deze keuze is vrij simpel:


  • In het GO! wordt via ijsbergrekenen vooral met vijfstructuur gewerkt.

  • In andere onderwijsnetten gebruikt men vooral kwadraatbeelden.

  • Het zou gek zijn om deze site enkel voor een beperkt publiek toegankelijk te maken als er slechts van een zeer beperkte hoeveelheid oefeningen 2 versies nodig zijn.


Commutativiteit

Bij een aantal oefeningen gaan we er van uit dat bij een automatisatie ook de commutativiteit van de bewerking gekend dient te zijn.


Dit is zo voor volgende oefeningen:


  • De optelsommen in oefeningen 12,14,22,23,24,25,52,53,54 en 55.

  • Alle maaltafels.


Technische vereisten

Deze software werd geschreven als 100% webapplicatie en moet in principe in elke moderne webbrowser werken.


Dat betekent dat u ze kunt gebruiken op computers, laptops (Chromebooks), digiborden, tablets, smartphones, spelconsoles, smart-Tv’s , broodroosters (als ze op internet aangesloten zijn), ….


Bovendien kan er voor de invoer gekozen worden voor bediening met de muis, maar ook aanraakschermen worden volledig ondersteund.


Voor invoer van antwoorden kan een gebruiker ook een toetsenbord gebruiken en worden standaard de cijfers bovenaan het letterklavier alsook de cijfers op het numeriek klavier aanvaard.


Hoewel niet strikt vereist is het wel aangeraden dat er geluid is bij de applicatie, dus zou een koptelefoon handig zijn als je het klasgebeuren niet wilt storen.


Technische problemen ?

Er zijn letterlijk duizenden types toestellen die websites kunnen bezoeken. Een technisch probleem is dus nooit uitgesloten.


  • Als er na het maken van een oefening/toets geen gegevens komen op je diploma of logboek, dan betekent dat dat local storage uitgeschakeld staat op je webbrowser. Dit staat normaalgezien standaard aan op elke browser, dus moet je het om bepaalde redenen specifiek uitgeschakeld hebben. Localstorage is nodig om de gegevens lokaal te bewaren.

  • Als je gegevens mist uit het logboek, denk er dan aan dat bijvoorbeeld Chromebrowser verschillende localstorages heeft als er andere gebruikers in Chrome ingelogd zitten. Werk dus in dat geval onder 1 en dezelfde gebruiker.

  • Als je denkt dat er iets niet werk zoals het hoort, dan raden we steeds aan om het eens te proberen met de Chromebrowser.

  • Heb je nog een andere vraag, stuur dan even een mail naar bolleboos@telenet.be

GDPR

Het gebruik van deze software is zeer veilig voor de GDPR-wetgeving.


Bij het maken van een oefening wordt de naam van de leerling gevraagd (best enkel voornaam intypen) en deze naam wordt op geen enkele manier naar onze servers gestuurd. Ook de resultaten van een diploma en logboek worden NIET naar onze servers gestuurd maar blijven lokaal opgeslagen op het toestel waarop de leerling werkt. Er wordt dus geen enkele gevoelige informatie over het internet verstuurd.


Wat kost dit?

Het gebruik van deze software is gratis en zal altijd gratis blijven. Iedereen mag de software zo vaak gebruiken als men zelf wenst (zowel thuis als op school).


Gratis software betekent echter niet dat het voor de makers gratis is om dit te maken en online te houden. Daarom zijn we steeds op zoek naar mensen die dit project een warm hart toedragen en eventueel willen steunen. Meer info hierover kunt u HIER vinden.


Credits

Programmatie: Bart Libert


Stem: Goedele Van Wijnsberghe


Grafische elementen: Freepik.com (betalende licenties)





Copyright © 2021 Bart Libert