Ijsbergdidactiek implementeren... een hele organisatie...

Door Debbie Peirs


Beste,


Toen ik na een sessie ijsbergrekenen thuiskwam, was ik helemaal in de ban van ijsbergrekenen.

Ik was mee in de visie! Ik wou meteen aan de slag gaan!

Natuurlijk ontbrak er heel veel materiaal, wat theoriegedeelte, wat achtergrondinformatie, ...

Budget was er weer niet, dus zelf ontzettend veel dingen beginnen maken, begonnen met materiaal sparen, de cahiers persoonlijk aangekocht, ....

Ik ben leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Ik geef les aan 7 kinderen uit type 3 (kinderen met emotionele en gedragsproblemen)

Op vlak van wiskunde kan ik mijn 7 kinderen in 2 niveaugroepen indelen.

  • Groep A: getalbegrip en bewerkingen tem 20, zonder brug.


  • Groep B: getalbegrip en bewerkingen tem 100, het begin.

Nu moet ik zeggen dat beide groepen in de onderste laag zitten. Heel enthousiast begon ik aan ijsbergrekenen in 2 niveaus.

Maar al gauw, kwam ik met 2 voeten terug op de grond, wat is dit moeilijk om aan 2 verschillende niveaus je complete aandacht te geven!

Als ik met het ene groepje bezig ben, is het ander groepje afgeleid en omgekeerd. (ook alle 7 ADHD)

Hoe organiseer ik dit het best, hoe kan ik ze maximaal met rekenen laten bezig zijn?

Ondertussen beetje per beetje opgeschoven, waardoor ik nu al met 3 niveaugroepen zit. Mijn 4 kinderen tem 100, heb ik moeten opsplitsen. 2 waren er vlug mee weg, met getallen lezen en schrijven tem 100, T+E, TE +E, ... de andere 2 hebben nog meer inoefening nodig.

Dus HELP HELP HELP, 3 niveau's.

Daarom wil ik mij graag aansluiten en kijken hoe andere leerkrachten dit doen.

Vriendelijke groeten,

Peirs Debbie






Lees volgend artikel: Op Internet/Facebook valt veel te leren...

Lees vorig artikel: Waar kan ik meer informatie vinden over ijsbergdidactiek?

Terug naar blogoverzicht




Copyright © 2021 Bart Libert