Cookiegebruik
Bolleboos.be maakt gebruik van functionele, analytische en advertentie-cookies om de site optimaal te laten werken.

Voor het gebruik hiervan is uw toestemming vereist. meer info is terug te vinden in onze privacy policy.

zijn nodig om de website te gebruiken en noodzakelijke gegevens te bewaren voor de goede werking van de site. Zonder deze cookies werkt de website totaal niet.
houden bezoeken en traffic bij, zodat we de prestaties van onze site kunnen meten en verbeteren.
zorgen ervoor dat deze website gratis kan aangeboden worden. De advertenties compenseren (een deel van) de kosten.

(*) Voor het gebruik van de educatieve activiteiten is het aanvaarden van analytische en advertentie-cookies noodzakelijk. Als u deze afwijst kunt u de website nog steeds volledig doorbladeren, maar de webapps zullen niet beschikbaar zijn.
Cookies afwijzen ?
Bolleboos.be is een hobbyproject en wordt met veel liefde gemaakt om gratis aangeboden te worden.
Het hosten van een website op een webserver + de nodige licenties voor afbeeldinggebruik en software kosten echter wel geld. Daarom staan er op bolleboos.be advertenties die een deeltje van het kostenplaatje proberen te dekken.
Indien je als gebruiker deze cookies afwijst, dan kan je wel rondsurfen op de website, maar zijn de online oefeningen helaas niet beschikbaar.
Ben je zeker dat je zonder analytische en advertentie-cookies wilt doorgaan?
(*) website blijft volledig doorbladerbaar, maar de online oefeningen (webapps) zijn in dat geval niet beschikbaar.



Ijsbergdidactiek implementeren... een hele organisatie...

Door Debbie Peirs


Beste,


Toen ik na een sessie ijsbergrekenen thuiskwam, was ik helemaal in de ban van ijsbergrekenen.

Ik was mee in de visie! Ik wou meteen aan de slag gaan!

Natuurlijk ontbrak er heel veel materiaal, wat theoriegedeelte, wat achtergrondinformatie, ...

Budget was er weer niet, dus zelf ontzettend veel dingen beginnen maken, begonnen met materiaal sparen, de cahiers persoonlijk aangekocht, ....

Ik ben leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Ik geef les aan 7 kinderen uit type 3 (kinderen met emotionele en gedragsproblemen)

Op vlak van wiskunde kan ik mijn 7 kinderen in 2 niveaugroepen indelen.

  • Groep A: getalbegrip en bewerkingen tem 20, zonder brug.


  • Groep B: getalbegrip en bewerkingen tem 100, het begin.

Nu moet ik zeggen dat beide groepen in de onderste laag zitten. Heel enthousiast begon ik aan ijsbergrekenen in 2 niveaus.

Maar al gauw, kwam ik met 2 voeten terug op de grond, wat is dit moeilijk om aan 2 verschillende niveaus je complete aandacht te geven!

Als ik met het ene groepje bezig ben, is het ander groepje afgeleid en omgekeerd. (ook alle 7 ADHD)

Hoe organiseer ik dit het best, hoe kan ik ze maximaal met rekenen laten bezig zijn?

Ondertussen beetje per beetje opgeschoven, waardoor ik nu al met 3 niveaugroepen zit. Mijn 4 kinderen tem 100, heb ik moeten opsplitsen. 2 waren er vlug mee weg, met getallen lezen en schrijven tem 100, T+E, TE +E, ... de andere 2 hebben nog meer inoefening nodig.

Dus HELP HELP HELP, 3 niveau's.

Daarom wil ik mij graag aansluiten en kijken hoe andere leerkrachten dit doen.

Vriendelijke groeten,

Peirs Debbie






Copyright © 2024 Bart Libert