Cookiegebruik
Bolleboos.be maakt gebruik van functionele, analytische en advertentie-cookies om de site optimaal te laten werken.

Voor het gebruik hiervan is uw toestemming vereist. meer info is terug te vinden in onze privacy policy.

zijn nodig om de website te gebruiken en noodzakelijke gegevens te bewaren voor de goede werking van de site. Zonder deze cookies werkt de website totaal niet.
houden bezoeken en traffic bij, zodat we de prestaties van onze site kunnen meten en verbeteren.
zorgen ervoor dat deze website gratis kan aangeboden worden. De advertenties compenseren (een deel van) de kosten.

(*) Voor het gebruik van de educatieve activiteiten is het aanvaarden van analytische en advertentie-cookies noodzakelijk. Als u deze afwijst kunt u de website nog steeds volledig doorbladeren, maar de webapps zullen niet beschikbaar zijn.
Cookies afwijzen ?
Bolleboos.be is een hobbyproject en wordt met veel liefde gemaakt om gratis aangeboden te worden.
Het hosten van een website op een webserver + de nodige licenties voor afbeeldinggebruik en software kosten echter wel geld. Daarom staan er op bolleboos.be advertenties die een deeltje van het kostenplaatje proberen te dekken.
Indien je als gebruiker deze cookies afwijst, dan kan je wel rondsurfen op de website, maar zijn de online oefeningen helaas niet beschikbaar.
Ben je zeker dat je zonder analytische en advertentie-cookies wilt doorgaan?
(*) website blijft volledig doorbladerbaar, maar de online oefeningen (webapps) zijn in dat geval niet beschikbaar.



Automatiseren kan je leren

Door Anke Van Rooten


Als je met ijsbergrekenen begint, is één van de grote uitdagingen om voldoende tijd gepland te krijgen voor het automatiseren ontdekten wij. Dit wordt gepland in hoekenwerk, tussendoortjes en zelfs heuse oefenmomenten, maar de realiteit toont vaak dat hier ook al snel eens in geknipt wordt in een overbevraagde klas. Daarom gingen we daarnaast op zoek naar kleine momentjes om te automatiseren door ze te verwerken in routines. Alle lof voor de leuke ideeën naar mijn collega’s op school, ik verzamel ze hier maar in een lijstje.



Tip 1: de toiletjetons

Als kinderen naar het toilet gaan, nemen ze een kaartje en moeten de oefening juist hebben om te mogen gaan. Gelijkaardig kan je dit ook doen als ze een potlood willen slijpen, willen drinken,… denk creatief wanneer het in jouw klas past. Het vraagt echt minder dan een minuut.

Tip 2: start van de dag

Bij het binnenkomen van de klas krijgt elke leerling een kaartje met oefening en moet dit sorteren in het juiste bakje. Je kan dit natuurlijk ook gebruiken bij het naar huis gaan.








Met welke opdrachten kan je dit doen? Dit hangt natuurlijk af van het niveau van de kinderen en je kan zeker voorbeelden hernemen uit andere klassen. Hier alvast per klas enkele die wij uitprobeerden, waarbij we probeerden om zo min mogelijk materiaal zo veel mogelijk te laten renderen. We laten elk soort opdracht een tijdje staan zodat de kinderen het echt gewoon worden. Zoals steeds, wordt dit geïntroduceerd in een instructiemoment en eventueel klassikaal geoefend.


1e kleuterklas:

  • Bak met voorwerpen volgens thema: ze nemen een voorwerp uit de bak en sorteren dit bijvoorbeeld bij licht/zwaar, groot/klein, …


2e kleuterklas:

  • Kaartje met vlakke figuur: leggen het bij een passende ruimtefiguur waar het een vlak van is.

  • Kaartje met getalbeeld: ze leggen het bij een prent met het juiste aantal figuren op.


3e kleuterklas:

  • Kaartje met getalbeeld: ze geven een gelijk aantal muntjes aan de leerkracht (spaarpot).

  • 2 (of meer) kaartjes met opeenvolgend getalbeeld leggen van klein naar groot


1e leerjaar:

  • Kaartje met getalbeeld:

  • ze geven een gelijk aantal muntjes aan de leerkracht (spaarpot)

  • ze zeggen of schrijven het getal

  • ze leggen het met een andere getalbeeld of turven

  • hang het op de lege getallenas

  • Kaartje met getal:

  • ze leggen het getal in een eierdoos of legplankje

  • tonen het op een kralenketting

  • maken het met klikblokjes

  • hang het op de lege getallenas,...

  • Kaartje met getalfamilie om aan te vullen: juiste getal aanduiden of op wisbordje schrijven.

  • Kaartje met ingevulde getalfamilie: bijhorende optelling of aftrekking noteren op wisbordje.

  • Kaartje met som of aftrekking tot 10: juiste antwoord zeggen of noteren op wisbordje.


2e leerjaar:

  • Kaartjes met getalbeeld tot 100:

  • in juiste huisje van de rekenstraat leggen

  • getal noteren op wisbordje

  • vorige en volgende tiental benoemen

  • op lege getallenas hangen

  • tonen op kralenketting

  • leggen met schijfjes of MAB materiaal...

  • Kaartjes met getal tot 100: idem als hierboven + leggen in 100-veldbakje met MAB

  • Kaartjes met getalfamilie of som/aftrekking:

  • in juiste antwoordbakje leggen

  • antwoord op wisbord noteren

  • Kaartjes met opdracht ankertafel

  • in juiste bakje sorteren (juiste antwoord, juiste tafel, …)

  • antwoord laten noteren op wisbordje

  • laten leggen in 100-veldbakje met MAB.


3e leerjaar:

  • Kaartjes met getalbeeld tot 1000:

  • in juiste huisje van de rekenstraat leggen

  • leggen met MAB-materiaal of schijfjes

  • getal noteren op wisbordje

  • op lege getallenas hangen

  • vorige en volgende honderdtal of tiental benoemen,…

  • Kaartjes met opdracht tafels:

  • in juiste bakje sorteren (juiste antwoord, juiste tafel,…)

  • antwoord laten noteren op wisbordje

  • laten leggen in 100-veldbakje met MAB.

  • Gelamineerde kaartjes met vlakke figuren

  • met stift laten verdelen in 2 of 4 gelijke delen (breuken)

  • combineren met een breukenkaartje: teken de juiste breuk

  • symmetrieas laten tekenen

  • Gelamineerde kaartjes met breuken (getekend of in getallen)

  • Schrijf de breuk op een wisbordje

  • Leg de breuk na met concreet materiaal (breukenschijf, breukenstrook,…)




Heb jij nog leuke aanvullingen? We kijken er altijd naar uit om er nog extra bij te maken!


groetjes,

Anke Van Rooten






Copyright © 2024 Bart Libert